Update 30 januari: James is overgeplaats naar een andere ziekenhuis waar ze de juiste apparatuur hebben. Hij ligt op dit moment nog aan het zuurstof en heeft zijn oogjes geopend maar reageert nog niet goed. Het gaat al wel een stuk beter dan een week geleden. Dus we blijven hoop houden dat hij zo goed mogelijk herstelt.

Vandaag bereikte ons het bericht dat James Imbai (8) uit het EBOO project is getroffen door een brand.

Het kleine jongetje was vandaag alleen thuis omdat hij ziek was en zijn moeder geen andere keuze had dan aan het werk te gaan vanochtend. Waarschijnlijk is de brand ontstaan door een petroleum lamp in het kleine huisje in de sloppenwijk. Omdat er geen ramen zijn en er geen elektriciteit is, is zo’n lamp noodzakelijk. Nadat de brand uit was vonden de buren James onder het bed. Zij wisten helaas niet dat hij thuis was waardoor zij hem niet eerder zijn gaan zoeken.

Hij is opgenomen in het St. Marys ziekenhuis. Door het inademen van koolstofmonoxide ligt James op dit moment nog steeds in coma en is het de vraag of hij wakker wordt. EBOO heeft direct €100,- naar de familie overgemaakt voor de eerste medische hulp. Op dit moment is de familie op zoek naar geld voor de verdere zorg. In Kenia is het zo dat er eerst betaald moet worden voordat je in het ziekenhuis volledig geholpen wordt.

Helaas is dit niet een zeldzaam geval maar komt er veel vaker brand voor in de sloppenwijk. Daarom is het eigenlijk een wonder dat er nog niet eerder kinderen uit het EBOO programma zijn getroffen. In gedachten zijn we bij James en zijn familie en bidden we voor een goede afloop.

Op de foto zie je James met zijn moeder en zusje, het afgebrande huisje en een petroleum lampje op de Afrikaanse manier.

IMG-20180116-WA0004